Svar på frågor!

Sorry för sämst med svar på frågor som vanligt.. Men här kommer iallafall svar på några frågor!
 
Hej! Jag har funderat på att bli au pair i USA! Har lite frågor och tänkte att du kanske skulle kunna svara på dom:) 

Hur många timmar om dagen tar man hand om familjens barn? 
 
SvarHej! Hur mycket man jobbar är olika i varje familj, men man jobbar högst 45 timmar i veckan. Förut så jobbade jag från 8.30-5 måndag-fredag och var ledig varje helg, men i somras så började mitt värdbarn på preschool 2 dagar i veckan så nu jobbar jag ca 3-4 timmar på måndag och tisdag och 9 timmar på onsdag, torsdag och fredag. Oftast så jobbar man mindre om man tar hand om äldre barn då dom har skola på dagen. 


Blir man som en i familjen eller bara en barnflicka? 
 
SvarJag känner mig som en i familjen och det var ett av mina viktigaste krav när jag pratade med familjer. Så fråga om de vill att au pairen ska vara en del av familjen. Min värdfamilj frågar alltid mig om jag vill med när dom ska ut och äta middag eller göra nåt speciellt på helgen vilket jag verkligen uppskattar att dom gör. Men självklart så beror även detta på familjen. Jag vet au pairer som känner sig mer som en anställd än en familjemedlem..


Pluggar man vid sidan av? Är det ett krav? Isåfall hur mycket kostar utbildningen och vad kan man läsa? 

Tacksam för svar:)
 
SvarDet är ett krav att man ska plugga 6 credits, vilket motsvarar 60 timmar. Vad det kostar är väldigt olika, det finns engelska klasser som är gratis eller iallafall jättebilliga och sen så finns det klasser som kostar flera tusen dollar.. Värdfamiljen betalar $500 av dina klasser. Jag har pluggat ganska  billiga klasser, så jag inte behövde betala så mycket själv.
 
 
Hejsan! jag funderar på att åka som au pair men är inte hundra på vart jag vill åka! Är du glad att du valde USA? 
 
SvarJa jag är jätteglad att jag valde USA. Det har alltid varit min dröm att bo i USA så jag hade inte ens några andra altenativ när jag sökte som au pair. Det finns så mycket att se och göra här. 
 

Sen har jag en fråga om körkort, hade du det länge innan du åkte? Vad sa familjerna som du pratade med om körkort? Kör du mycket bil? :)
 
SvarJag hade haft mitt körkort i ungefär ett år när jag åkte iväg. Vissa familjer frågade ganska mycket om körning, då det är en del av au pair jobbet och väldigt mycket ansvar att köra någon annans barn medan vissa inte frågade så mycket alls.. De frågade bland annat om hur van jag var att köra bil och hur ofta jag körde. Ja jag kör bil varje dag  här i USA. När jag först kom hit så var jag jättenervös för att köra bil på alla stora motorvägarna här, men nu är det inga problem alls.
 
 
Hoppas att alla blev nöjd med svaren och lycka till alla som ska åka som au pair!! :) Idag har jag bott i USA i 500 dagar och inte ångrat mitt beslut att åka hit en enda dag av de 500 dagarna! Så om du också fundarar på att åka som au pair.. GÖR DET!!!
 

Kommentarer:

1 natalie:

Fin blogg!

Svar: Tack!
Amanda

Kommentera här: