Golden Gate Bridge

En solig och varm lördag i december så bestämde sig jag och Jannica att vi skulle cykla över
Golden Gate Bron! Dagen började tidigt då vi tog BART in till SF och gick direkt och hyrde cyklar. Vi cyklade vid havet så vi hade jättefin utsikt hela tiden. Totalt så tog det kring 2 timmar att cykla till bron och det var mycket uppförsbackar, så det var riktigt jobbigt! Men det var det värt, för känslan när vi äntligen kom fram till bron var underbar! Och utsikten därifrån var också helt underbar! När vi kom över bron så fortsatte vi till en stad som heter Sausalito och det var verkligen jättemysigt där. Vi gick omkring en stund och njöt av det fina vädret innan vi tog färjan tillbaka till Pier 39 och lämnade tillbaka cyklarna. Vi gick och åt middag på Applebee's och sen bestämde vi oss för att gå till Union Square för att shoppa lite julklappar och för att köpa en cheesecake på Cheesecake Factory. Nån gång kring 8 så åkte vi tillbaka efter en lång och jobbig, men framför allt superrolig dag som alltid med Jannica! :)

Fina San Francisco

Vi stannade och åt en snabb lunch på ett mysigt café vid havet

Äntligen framme vid GG Bron!! :)

Finaste utsikten från GG Bron!

SF, bästa staden!

Sausalito

Golden Gate Bridge från färjan

Väntar på middag efter en lång och rolig dag :)

Mexico

En vecka efter vi kom hem från Oregon, så åkte jag med min värdfamilj till Mexico! Vi åkte från San Francisco till Atlanta och bytte flyg till Cancun och efter en timmes bilresa så var vi framme i Playa del Carmen där vi skulle bo i en vecka.

Första dagen så tog vi et bara lugnt och låg på stranden och solade, vilket verkligen var hur skönt som helst, det var ca 30 grader och soligt!

Dag 2 så åkte vi först till en jättefin strand som låg i ett ställe som hette Akumal och vädret var även jättebra denna dag.

Efter några timmar på stranden så åkte vi vidare till några grottor som vi skulle snorkla i. Grottorna kallades Cenote och det var riktigt coolt. Massa små fiskar i vattnet och fladdermöss i taket. Vattnet var också jätteklart så man såg jättebra. Tyvärr så har jag inga bilder från det, så jag snodde lite bilder från google på exakt den grottan som vi simmade i. Den hette Dos Ojos och är en av de mest kända i Mexico.

När vi snorklat klart så fortsatte vi till en liten mysig stad som hette Tulum där vi skulle se på några Mayaruiner och sen åt vi middag där innan vi åkte tillbaka till hotellet.

Nästa dag var vi bara på stranden i Playa del Carmen och dagen efter så åkte vi tillbaka till Tulum för att åka ut med en båt och se bland annat krokodiler.

Här är det en ca 3-4 meter lång krokodil, som man tyvärr inte ser så bra på bilden

De två sista dagarna tog vi det mest lugnt och solade på stranden och shoppade. Det var i alla fall en jätterolig semester och det var så snällt av min värdfamilj att ta med mig till Mexico :) Här kommer lite övriga bilder från resan!

Poolen på taket

Julgran! Det kändes ju verkligen inte som att det var 2 veckor innan jul när det var 30 grader varmt ute!
Hotellet

Den privata poolen som vi hade

Thanksgiving

Thanksgiving var något som jag verkligen längtat till och jag och min värdfamilj åkte till en stad som heter Bend som ligger i Oregon, för att fira med min värdmammas bror och hans fru. Vi åkte på tisdag eftermiddag och hade en 8 timmars bilresa framför oss... Det kändes väl inte allt för kul, men det gick bra ändå. Vi åkte ungefär halvvägs första dagen och stannade och sov i en stad som heter Klamath Falls, hos en kompis till min värdmamma som var där för att fira thanksgiving.

Min värdmammas kompis föräldrar bodde på landet i Oregon och hade både kor och hästar som vi gick och tittade på innan vi åkte vidare på onsdagen.

Resan mot Bend fortsatte...

...men innan vi var framme så stannade vi i en national park som låg högt upp på ett berg, så där fanns det lite snö. National parken hette Crater Lake och det var verkligen jättefint där!

Ca 2 timmar senare så var vi äntligen framme! Och vi åkte direkt och köpte allt som vi behövde till den stora thanksgiving middagen vi skulle ha dagen efter. Thanksgiving var verkligen som alla säger, man lagar mat hela dagen och sen äter man. Maten var ganska god i alla fall

På fredagen så åkte vi upp i bergen igen för att se lite mer snö, bergen på bilden var visst några av de högsta i hela USA

Lördagen var våran sista dag i Bend, så då åkte vi och shoppade och gick omkring i staden innan vi åkte hem kring klockan 4

Vi körde bil hela kvällen och kom fram kring 1 på natten. Det var verkligen jättekul att få uppleva en amerikansk thanksgiving och att få åka till Oregon, eftersom det är ett ställe jag aldrig själv skulle åkt till utan min värdfamilj. Men det var väldigt skönt att komma tillbaka till California och värmen igen :)