365 days in the USA!! ♥

365 dagar.. 12 månader.. 1 år.. Ja idag har jag varit i USA i exakt 1 år!! Sååååå gaaalet!! Kan verkligen inte förstå att det här egentligen skulle vara min sista jobbdag om jag inte förlängde.. så är verkligen 100% säker på att jag tog rätt beslut, för är verkligen inte redo att åka hem till Sverige än. Det är verkligen helt ofattbart att jag hade turen att hamna här och få uppleva alla sakerna som jag har gjort under detta år. Jag känner mig verkligen så lyckligt lottad som har en sån underbar värdfamilj och de bästa vännerna här i USA och den bästa familjen hemma i Sverige som åker ända till USA för att hälsa på mig. Jag har kollat igenom alla mina bilder från USA och valt ut de bästa för att sammanfatta mitt första otroliga år i USA. Jag kan verkligen inte förstå hur mycket roliga saker jag har varit med om, som jag aldrig kunde tro att jag någonsin skulle göra. Det här har lätt varit det bästa året i mitt liv och jag är så stolt över mig själv för att jag vågade flytta till ett främmande land där jag inte kände någon, för det kunde nog helt ärligt inte bli så mycket bättre än det blev! När jag för ett år sen satte mig på planet mot USA trodde jag helt ärligt aldrig att jag skulle klara ett år i USA, men nu är det gjort och som tur är har jag 6 månader kvar för fler roliga äventyr i USA, kunde inte bli mycket bättre!
 
Här kommer en liten sammanfattning av mitt fantastiskt underbara år i USA!!! ♥
 
 Lite av det bästa från USA
 
 
Augusti 2013 - New York
 
Kom till USA den 26 augusti och var ju på orientation i New York. Var sjukt nervös och mycket mer osäker än vad jag är nu ett år senare. Kan verkligen inte förstå att det var ett helt år sen jag var i NYC och vill verkligen åka tillbaka dit igen. Kommer nästan helt säkert åka dit på min resemånad, så det kommer bli grymt!
 
 
September 2013 - Golden Gate Bridge // Six Flags // Lake Tahoe // Golden Gate Park
 
September, min första månad i California var varm och bra! Åkte till Golden Gate bron och Lake Tahoe med min värdfamilj och till Six Flags med några au pairer. Allt var ju väldigt nytt men började lära känna lite au pairer och trivdes redan superbra i min värdfamilj.
 
 
Oktober 2013 - Santa Cruz // San Francisco // Zoo med mitt värdbarn // California
 
I oktober åkte jag med min värdfamilj till Santa Cruz och jag turistade massa i San Francisco med andra au pairer. Började känna mig mer hemma här i Cali och hitta mer i området.
 
 
November 2013 - Cable Car // Crater Lake, Oregon // Football Game // Thanksgiving middag
 
I november så började jag vara mycket med Jannica och fick äntligen en riktigt bra kompis i USA. I slutet av månaden så var det Thanksgiving och jag åkte till Oregon med min värdfamilj för att fira det. Väldigt amerikanskt och väldigt kul att ha upplevt det!
 
 
December 2013 - Julafton hos Jannicas värdfamilj // Juldagen i Santa Cruz med min värdfamilj // Nyår med Jannica // Mexico // Cyklar över Golden Gate Bridge
 
I december så åkte jag med min värdfamilj till Mexico vilket verkligen var grymt kul. Cyklade även över Golden Gate Bron med Jannica som också var jättekul och ett bra sätt att se bron från alla olika håll! Sen så var det jul och det firades först på julafton hos Jannicas värdfamilj och juldagen firades hos min värdpappas föräldrar i Santa Cruz. Nyår firades i SF med Jannica, men eftersom vi inte var 21 så blev det väl inte alltför lyckat.. tur för oss at vi är här på nyår även detta år, så bättre lycka nästa gång! Kan i alla fall säga att 2013 var ett av de bästa åren någonsin, men är ganska säker på att 2014 blir ännu bättre!
 
 
Januari 2014 - Pier 39 med Jannica // Six flags // Fairyland med mitt värdbarn // Tog mitt California körkort // Jannica födelsedag
 
2014, alltså det året som jag trodde jag skulle åka hem till Sverige igen, men så fel man kan ha! Årets första månad så turistade jag med Jannica i San Francisco och var även med henne på Six Flags. Jannica fyllde även 21 i början av Januari så det firades med god middag med en fantastisk utsikt över San Francisco. Tog även äntligen mitt California driver license, inte dåligt att ha två körkort! ;)
 
 
 Februari 2014 - Run or Dye // UC Berkeley campus // Basketball Game // Super Bowl
 
I februari så hade vi ett au pair möte på en basket match och jag och Jannica gick med hennes värdfamilj på ett Super Bowl party hos deras grannar, så amerikanskt! Vi gick också till Campus i Berkeley och på några College fester där. Sen så sprang vi Run or Dye vilket var något av det roligaste jag gjort på länge, så sjukt kul!
 
 
Mars 2014 - Golden Gate Bridge // Santa Cruz // Roadtrip på Highway 1 med familjen // Hollywood sign // Santa Monica // Min födelsedag
 
Den sista februari kom äntligen min familj hit till California för att hälsa på, som jag längtat! Mötte upp dem i SF och började med att turista där i två dagar innan vi fortsatte resan mot LA på den omtalade vägen Highway 1. Hade verkligen en jättebra semester med min familj och det var så kul att se dem efter 6 månader i USA. Sen fyllde jag även 21 i mars och kunde börja gå ut här i USA vilket var jättekul! Sen att jag också stukade foten och att slutet av mars inte var alltför kul behöver ju inte nämnas..
  
 
 April 2014 - Stanford University // Påskbord på IKEA // Fest hos mig // Weekend Class // Badat i pool // Valborg på Ocean Beach
 
Hade en Weekend Class i San Francisco så blev en hel helg av pluggande, men skönt att göra bort det. Åkte även till Palo Alto och Stanford University med Jannica, firade Valborg på en blåsig strand i San Fran, åt påskbord på IKEA och hade många lata dagar vid poolen för vädret var grymt bra!
 
 

Maj 2014 - Grand Canyon // Las Vegas // Lombard Street, SF // Bruno Mars konsert // På ett tak i San Francisco // Yosemite National Park // Mitt söta lilla värdbarn // Turistande i SF med Sandra
 
I början av maj kom min kompis Sandra och hälsade på i två veckor och vi åkte till Las Vegas och Grand Canyon vilket verkligen var en grym resa! När vi kom tillbaka därifrån så turistade vi i SF och gick ut med Jannica vilket var sjukt kul och galet! Jag och Jannica var också på Bruno Mars konsert i Oakland och åkte med min värdfamilj till Yosemite vilket också var en så grymt bra resa! Maj var verkligen en sjukt bra månad!
 
 
Juni 2014 - Midsommarfirande // Waterworld // Pride Parade i SF // Klar med spanska kursen // Party med min favorit // Dolores Park
 
Firade både Sveriges nationaldag och midsommar med Jannica i juni, vi åkte till Waterworld en varm söndag och blev äntligen klar med spanska kursen. Så var klar med allt pluggande då! Blev också en hel del festande och solande då vädret verkligen var på topp i juni. Det var även i slutet av den här månaden som jag bestämde att jag skulle förlänga och bokade lite snabbt en resa hem till Sverige för att hälsa på i början av juli.
 
 
Juli 2014 -  På väg hem till Sverige för semester // Turistande i SF med Jannica och Kerstin // Baker Beach // Mitt värdbarns födelsedagskalas // På en strand i Sverige // Oakland Zoo med mitt värdbarn
 
Den första juli så åkte jag till Sverige för 1,5 veckas semester. Det var verkligen hur kul som helst att träffa familj och vänner och allt kändes nästan precis som när jag åkte till USA som tur var! Min lilla kille fyllde även 2 år och firades med söta cupcakes i en park. Turistade också en hel del i San Francisco med Jannica och henens syster Kerstin som hälsade på.
 
 
Augusti 2014 - Tiburon // Hike med Jannica och våra värdbarn // San Francisco // Alameda Beach // Berkeley Marina // Napa Valley
 
Sista månaden på mitt första år i USA! Kerstin var fortfarande i USA, så vi gjorde massa roliga saker. Vi åkte till exempel till Napa och festade i San Francisco. Jag och Jannica har åkt till Berkeley Marina och Tiburon. Har även varit på stranden några gånger i augusti.
 
 
Mitt första år i USA var helt fantastiskt bra! Jag hade jättehöga förväntningar på mitt au pair år, men måste faktiskt säga att det blev så mycket bättre än jag någonsin kunnat drömma om och jag är rätt så säker på att resten av min tid i USA kommer bli minst lika bra! :)
 
 
 

Kommentarer:

1 Hanna:

Du har hunnit med mycket på ett år och än är det inte över :) Men februari/mars var bäst, för då var ju jag där!

Svar: Ja tur att det inte är över än! :) Ja självklart så var det bäst när du var här och det kommer nog bli minst lika grymt nästa gång ni kommer till USA :D
Amanda

2 Isa Bylund:

så. himla. underbart. Fett avis!

3 FrökenTV, bloggen om tv och film:

men åhh.. Tur att du har lite tid kvar :D

4 leonor broberg:

oh va kul!

5 Josefine Hallgren:

Gud vilket äventyr! Vill också nångång :D Men skulle nog aldrig våga flytta så långt!

6 Sofia:

Åh va kul :) Jättefina bilder :)

7 Daniella au pair i England:

hur länge förlängde du?

Svar: Jag förlängde 6 månader, min värdfamilj behöver ingen au pair efter det!
Amanda

Kommentera här: