Jul i USA

Det var verkligen en annorlunda jul i år. Istället för snö och minusgrader så var det strålande sol och klarblå himmel och jag gick omkring på stranden på juldagen.. Och istället för att fira jul hemma i Sverige med min familj som vanligt, så firades julen här i USA men min värdfamilj och med Jannica och hennes värdfamilj. Men även om det var en annorlunda jul, så var det bra och vädret kan jag ju inte precis klaga på!
 
På söndagen innan jul (22 december) så hade min värdmamma en julfest hos oss och några från hennes släkt kom och även Jannica var inbjuden. Vi åt amerikansk julmat och hade det trevligt. Tidigare den dagen gick jag och Jannica på bio och såg filmen Frozen, som var bra och åt en god brunch i Montclair. En riktigt bra och lugn söndag alltså.
 
Juligt på Union Square i San Francisco
 
På julafton så jobbade jag fram till lunch, för här i USA så är ju den 24 inte en ledig dag, men min värdmamma slutade tidigare så då fick jag också göra det! Kring klockan 4 så åkte jag hem till Jannica för att fira julafton med hennes värdfamilj. Hennes värdmamma är från Sverige så de firar julen den 24 istället för 25. Vi åt svenskt julbord med lite amerikanska maträtter också och det var jättegott
 
Jannica och jag på julafton
 
Utsikten från Jannicas värdfamiljs hus! Man ser hela SF och Golden Gate bron därifrån.
 
Juldagen, den dagen som man firar julen på här i USA, började med äggröra till frukost och julklappsöppning med min värdfamilj. Jag fick bland annat kläder, presentkort och smink från min värdfamilj. Kring klockan 10 så började resan mot Santa Cruz, där vi skulle fira julen med min värdpappas föräldrar. När vi kom fram var det jättevarmt, så jag bytte om till linne och shorts och tog en promenad på Santa Cruz Beach. Det kändes verkligen konstigt att gå omkring på stranden på julen och svettas! Men det var inte helt fel i alla fall :) Sen kring klockan 4 så öppnades det mer julklappar och sen blev det grillat till middag och kvällen avslutades med en film. Dagen efter så åkte vi tillbaka hem igen efter lunch.
 
 
Vackra Santa Cruz
 
 
Min jul i USA kan sammanfattas som annorlunda med väldigt rolig. Fast det var ju precis vad jag ville när jag åkte till USA. Att få fira de amerikanska högtiderna och jag är verkligen så glad att min värdfamilj låter mig fira alla högtider med dem! :)

Kommentera här: